Josefin Lustig – contact@josefinlustig.com
josefinlustig

Josefin Lustig

DIY concrete pedestals

Jag började med att åka till Bauhaus för att köpa MDF i rätt mått, på bauhaus sågar de upp åt en. 25kr per snitt. Allt material plus sågning gick på 600-700kr.

I started with buying MDF and they cut them in the right size for me at the shop. 

4 sidor i samma storlek och så en topp på det. Jag valde att göra en piedestal i 100 cm hög och 30 cm bred. En lägre som är 75 cm hög. Glöm inte att toppen måste sågas lite större än 30 cm bred, jag gjorde det misstaget. Hehe!

4 sides in the same size and a top. I made one 100 cm high and 30 cm wide. One lower that’s 75 cm high. Don’t forget that the top needs to be a little bigger than 30 cm. I made that misstake. Hehe! 

Jag limmade ihop sidorna och fäste såna klämmor på. Jag köpte vanligt trälim. Jag hade lite bråttom som alltid. Men det bästa är att limma en sida i taget och låta torka i 4 timmar. Jag gjorde inte så, hehe.

The best thing is to make one side at a time, I did now. I just can’t wait. But its best to do one side and let it dry for 4 hours. 

Här ser ni den första jag gjorde, väldigt otålig. Haha! Fick pussla ihop så att alla satt där de skulle medan limmet torkade.

Here´s the first one I did, so impatient. Haha! Had to use a lot of stuff to make them stay while the glue was drying. 

Eftersom att jag köpte toppen lite för liten så fick jag spackla runt alla kanter. Men det gjorde inte så mycket eftersom att jag skulle göra piedestalen i “betong”. Det är lättast eftersom att den då inte ska vara perfekt.

Because I bought the top too small I had to putty (? no idea if that’s the right word in english, it said it was on google, haha.) the corners. But that didn’t matter because I was doing the pedestals in “concrete” they didn’t have to be perfect. Easier that way. 

Så här ser ni en redo för målning! Spacklet fick torka över natten. Slipade inte mycket alls eftersom att de ska ha den känslan.

Here´s one ready for paint!

Jag körde ett lager med häftgrund först.

I did one layer with a base first. 

Jag använde samma färg som jag har i köket. Jotuns kalkfärg i färgen Harmoni. Måla med en pensel åt olika håll. Jag körde ett laget och sen fyllde jag bara på där det behövdes mer efter det torkat.

I used the same paint that I have in the kitchen. Lime paint. Use a brush, paint in different directions. I painted one layer and then just added where it needed more after first layer was dry. 

Här ser ni det färdiga resultatet! Jag är nöjd. Det va inte så lätt som jag trodde dock, haha. Men det blev bra eftersom jag körde på “betog” effekten. Inte lika stor press på att det ska vara perfekt då.

Here´s the finished result! I’m happy with how they turned out. Not as easy as I thought it would be, haha. But it was a good choice going for the “concrete” look. No pressure of making it perfect. 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentera (9)

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Marte

    Herregud, så dyktig du er!! 👏 Det ble jo så bra. Kjenner jeg blir inspirert til å sette i gang og signe opp litt hjemme 🙏😂

Se fler...